Thursday, December 24, 2009

المفردات اللغوية الصعبة في كتب العلوم في المرحلة الابتدائية في مدارس الضفة الغربية: دراسة ميدانية

المفردات اللغوية الصعبة في كتب العلوم في المرحلة الابتدائية في مدارس الضفة الغربية: دراسة ميدانية

تدور فكرة هذا البحث حول التعرف على المفردات اللغوية الصعبة في كتب العلوم في المرحلة الابتدائية في مدارس الضفة الغربية، واستبدال مفردات أخرى بها الأمر الذي من شأنه أن يساعد التلاميذ على تفهم مادة العلوم على نحو أيسر وأسهل، إذ لا يعتبر تعلما حقيقيا إلا ما يفهمه التلميذ عند تعلمه، فالقدر من التعلم الذي يحتفظ به التلاميذ يزداد إذا كان متفقا مع قدراتهم على الفهم المتكامل، أما الحفظ الآلي فلا يكاد يحقق الهدف المنشود.
This research deals with the acquaintance of the difficult vocabulary found in the books of science in the elementary cycle in the West Bank Schools, and their substitution with easier ones to enable the pupils to understand the scientific material better. Needless to say, that learning cannot be considered genuine unless it is absorbed when acquired. The learnt material preserved by the pupils’ increases when it is in harmony with the pupils' abilities; while mechanical (rote) learning seldom achieves the target goal.
النص الكامل

No comments:

Post a Comment